Wij, Harmonie Orkest Zoetermeer, gaan iets bijzonders doen! Een tweetal concerten die in vorm, inhoud en omvang bijna nooit in Nederland gegeven worden. En omdat die concerten al op 12- en 13 oktober gegeven worden, is het hoog tijd om er wat meer over te vertellen!

Het musicalgenre kent vele componisten en tekstschrijvers. Omdat de spotlights vaak gericht zijn op de voorstelling en de artiesten blijven deze harde werkers soms onderbelicht. Met het concert A Musical Tribute brengen we dit jaar een eerbetoon aan de muziek en songs van Claude-Michel Schönberg en Alain Boublil.

Samen schreven Boublil en Schönberg musicals als The Pirate Queen (2006), Martin Guerre (1995), Miss Saigon (1989) en Les Miserables (1980). Van deze laatste drie musicals kunt u tijdens het concert genieten van mooie medley’s.

Samenwerking

Voor deze bijzondere concerten werken we samen met zangers van Greg & Baud. De muzikanten van het orkest, en de zangers van Greg & Baud onder leiding van vocal coach Anne Aerts, hebben de afgelopen maanden hard geoefend op het mooie repertoire van Schönberg en Boublil. Afgelopen zomer lieten zij al een voorproefje horen tijdens een flashmob in het Bentwoud:

Het repetitieproces

De muzikanten van het harmonieorkest zijn hard aan het studeren op de uitdagende muziek, waarbij het orkest soms een ‘hoofdrol’ heeft en dan weer een solist mag begeleiden. Een veeleisend repertoire waarbij de muzikanten bijna geen moment rust hebben. Tijdens de wekelijkse repetities op dinsdagavond heeft dirigent Jurgen van Groningen Schinkel veel verteld over de intentie achter de muzieknoten om te komen tot een uitvoering vol emotie.

Datzelfde heeft vocal coach Anne Aerts met de zangers gedaan. Naast technische aanwijzingen en aandacht voor de correcte uitspraak wordt er op zondagochtend veel gewerkt aan lied interpretatie. Daarin weet ze een mooie balans te vinden tussen ‘dat wat de rol vraagt’ en wat de zanger wil. Naast prachtige solo’s, duetten en trio’s heeft dit concert ook adembenemende ensemble zang.

Martin Guerre

Kom luisteren en laat je verrassen door de muziek uit Martin Guerre waarin het geloof, een gedwongen huwelijk en een volksgerecht vechten over ware liefde tussen een man en vrouw: Martin wordt gedwongen te trouwen met Bertrande om de landerijen in katholiek bezit te houden. Na de huwelijksvoltrekking ‘vlucht’ hij als soldaat de oorlog in. Wanneer verondersteld wordt dat Martin in de oorlog gesneuveld is, keert zijn vriend Arnauld terug naar het dorp waar hij zich voordoet als Martin. Aanvankelijk wordt hij verwelkomd en Bertrande accepteert hem als haar echtgenoot hoewel ze twijfels heeft. De dorpsbewoners en familieleden beginnen echter te vermoeden dat hij een bedrieger is. Uiteindelijk wordt Arnauld ontmaskerd. In een dramatische en tumultueuze rechtszaak blijkt de beste getuige de dorpsgek te zijn. Tijdens het proces keert de echte Martin terug, maar de schade is dan al onherstelbaar.

Miss Saigon

Leef mee met Kim, Chris en Ellen in het meeslepende Miss Saigon. Waar een persoonlijk liefdesverhaal tegen de achtergrond van de Vietnamoorlog de ultieme opoffering toont. Het verhaal volgt Kim, een jonge Vietnamese vrouw, die haar familie heeft verloren en gedwongen is om in een nachtclub te werken. Daar ontmoet ze Chris, een Amerikaanse marinier. Ze worden verliefd en trouwen. Als Saigon valt, wordt Chris halsoverkop geëvacueerd en moeten ze elkaar verlaten zonder afscheid. Jaren later, terug in Amerika, is Chris hertrouwd met Ellen, maar hij ontdekt dat Kim een zoon van hem heeft. Wanneer hij terugkeert naar Vietnam om haar te vinden, hoopt Kim op een hereniging. Als haar duidelijk wordt dat een hereniging er niet in zit, brengt Kim het ultieme offer om haar zoon een betere toekomst te geven.

Les Miserables

Kom in opstand tegen de ongelijkheid tussen arm en rijk in Victor Hugo’s Les Miserables. Lukt het voormalig gevangene Valjean om aan zijn demonen te ontsnappen en uit handen van politie inspecteur Javert te blijven? Na zijn vlucht uit de gevangenis bouwt Jean Valjean een nieuw leven op en neemt het weesmeisje Cosette onder zijn hoede nadat haar moeder, Fantine, sterft. Ondertussen groeit in Parijs de onrust onder de armen. Een groep jonge studenten, waaronder Marius, bereidt zich voor op een opstand tegen de regering. Marius wordt verliefd op Cosette, en Valjean raakt betrokken bij hun liefdesverhaal terwijl hij probeert Javert te ontwijken. De opstand eindigt in misère, waarbij vele studenten sterven. Uiteindelijk vindt Valjean rust en wordt hij vergeven voor zijn zonden en sterft hij vredig.

Tickets

U kunt dit alles horen en beleven in dit unieke musicalconcert dat slechts twee uitvoeringen kent. Op zaterdagavond 12 oktober is om 20:00 uur de première en op zondagmiddag 13 oktober om 14:00 uur is de tweede voorstelling in De Uitkijk (Wattstraat 64, Zoetermeer). Kaarten a € 20,- (incl. pauzedrankje) zijn verkrijgbaar via www.musicaltribute.nl